neděle 17. listopadu 2013

Analýza hry The Best Amendment

The Best Amendment je počítačová hra, kterou vytvořil italský vývojář Paolo Pedercini. Vyšla v roce 2013 a je zatím posledním počinem uskupení Molleindustria. To se zaměřuje především na tvorbu radikálních her - jde o jednoduché a volně šiřitelné hry, které se často dotýkají ožehavých společenských témat. Hry je možné si zdarma zahrát online a některé z nich je možné si i zdarma stáhnout.



Popudem k vydání hry The Best Amendment v její konečné podobě byla zřejmě potřeba reagovat na bouřlivou debatu o snadné dostupnosti a držení střelných zbraní v USA. Ta se s novou silou strhla po dalším střeleckém masakru, který se odehrál na Newtownské základní škole v roce 2012. Viceprezident NRA (National Rifle Association) Wayne LaPierre se tehdy vyjádřil k situaci tak, že: “Jediná věc, která může zastavit špatného člověka se zbraní, je dobrý člověk se zbraní.“ A přišel také s návrhem, že by na školách měly fungovat ozbrojené hlídky, jako např. v bance. Sám autor hru popisuje jako neoficiální hru NRA (National Rifle Association), přičemž patrně naráží právě na tyto, ale určitě nejen tyto výroky a také činy NRA. 


Jedná se o jednoduchou flashovou střílečku, která může připomenout českou hru Bulánci. Ovládání hry je jednoduché a pro tento žánr typické. Klávesy WASD (nebo šipky) slouží k pohybu avatara po herní ploše a myší se míří a střílí. Grafické zpracování je také velmi jednoduché, ale přesto líbivé. Kamera staticky zabírá žlutou oválnou herní plochu, a to z ptačí perspektivy.

Každé kolo začíná tak, že se po rozsvícení světla, které je doprovázené zvukem stisknutí vypínače, na náhodném místě na herní ploše objeví hráčský avatar. Ten má podobu bílého kuželu s očima a zbraní. Vzdáleně tak připomíná postavu v bílé kápi.

Co je cílem hry, se hráč dovídá hned v prvním kole díky textové nápovědě. Úkol je jednoduchý, posbírat požadovaný počet hvězdiček dřív, než uplyne stanovený časový limit, aby se hráč dostal do dalšího kola a mohl tak navyšovat své dosažené skóre. Protože je na začátku hráč na herní ploše sám a hvězdička je jenom jedna, není těžké se ve hře zorientovat.

Hned ve druhém kole se však objevuje první neherní postava. Je identická s hráčským avatarem, ale je vyvedena v černém barevném provedení a oproti bílé postavičce má, dalo by se říct, zlý pohled. V tomto kole se také objevuje první citát, který hráče seznamuje s výše uvedeným vyjádřením viceprezidenta NRA: “Jediná věc, která může zastavit špatného člověka se zbraní, je dobrý člověk se zbraní.“ A následně se objeví nápověda, jak zabít (click to shoot) zřejmě tedy toho špatného člověka (neboli černý zamračený kužel).

Pokud chce hráč do dalšího kola postoupit, nezbývá mu nic jiného, než černou postavu zastřelit, protože potřebuje hvězdičku, která z ní vypadne. V každém dalším kole je o jednoho protivníka navíc a objevuje se i další citát: „Dobro se jeví zlu jako zlo.“ S přibývajícími koly je stále těžší v daném časovém limitu (ten se nemění) přežít a posbírat požadovaný počet hvězdiček a dříve nebo později hráč přijde o své tři životy a hra končí. V tu chvíli se na obrazovce objeví oznámení, že byl hráč omylem zabit svým minulým já, protože nepřemýšlel čtyřdimenzionálně.   


Zvrat při hraní přichází v tu chvíli, kdy si člověk uvědomí, že černé postavičky nejsou řízeny počítačem, tedy nějakou umělou inteligencí, ale chovají se přesně tak, jak se choval hráč v předchozích kolech. Jakmile člověk dojde k tomuto prozření, radikálně se změní jeho herní strategie a především celkový pohled na hru. Do té doby ji člověk vnímá jako více méně obyčejnou střílečku prokládanou citáty a náznaky problematiky používání střelných zbraní, ale až ve spojení s pochopením herních mechanik lze poodhalit záměr, se kterým byla hra vytvořena, a řekla bych, že opravdu donutí člověka se nad ním zamyslet.

I když hře narativní složka ve formě lineárního příběhu chybí, procedurální rétorika hry je velmi silná. I když nemusí být úplně jednoznačná. Příkladem může být zobrazení bílé versus černé postavičky, které v člověku evokuje boj dobra se zlem, ale zároveň jsme svědky stírání hranice mezi dobrým a špatným, protože hráč bojuje proti svým minulým já. Na druhou stranu vizuální stylizace a hudební doprovod (zřejmě nějaké jižanské country) v člověku budí dojem, že bílá postavička by také mohla být člen ku-klux-klanu. Tedy naráží na problematiku xenofobních a primitivních jedinců, kteří často patří mezi vášnivé zastánce zbraní.

Hra za pomoci procedurální rétoriky také vcelku efektivně obrací na ruby výrok viceprezidenta NRA a poukazuje na jeho důsledky. Čím víc kolem sebe střílíte, tím pravděpodobnější je, že vás jedno z vašich minulých já zastřelí a čím víc svých „nepřátel“ zastřelíte, tím většímu počtu jich budete muset čelit. V obecnější rovině by se tato myšlenka snad dala vyjádřit tak, že zlo plodí akorát další zlo, a tím pádem není možné vnímat zbraně jen jako neutrální předměty. Tato myšlenka je umocněna změnami zbraní, které má hráč k dispozici. Začíná s jednoduchou pistolí s jednou střelou, až se dostane k tomu, že v ruce drží raketomet, takže se dá říct, že se násilí ve hře stupňuje a také se tím stěžuje přežití postavy.

Dalším motivem, který lze ve hře nalézt je to, že každý čin má svůj následek. Všechno, co jednou uděláme, se nám může v budoucnosti vrátit. Ve hře nás vlastně pokaždé zabijí naše předchozí činy, pokud se tedy omylem neodstřelíme sami. A proto by měl hráč dle autora přemýšlet  čtyřdimenzionálně. Tedy měl by brát v úvahu možné dopady svých minulých činů.

Jinou narážku lze objevit, když se člověk zaměří na samotný vztah mezi dobrem a zlem. Jak jsem uvedla výše, ve hře se relativizuje vztah dobrý versus špatný, protože i když se cítíme jako ten, co koná dobro, v očích jiných to můžeme být právě my, kdo koná zlo. Tuto myšlenku podporuje např. i druhý citát ve hře: „Dobro se jeví zlu jako zlo.“

Celkově je podle mě hra dobře vyvážená. Jednoduché grafické prostředí, jednoduché principy hry a výrazná hudba podtrhují sdělení, která v sobě hra nese. Myslím si, že na mě zapůsobila tak, jak její autor zamýšlel. Na druhou stranu se jedná o jednorázovou záležitost, protože jakmile jednou člověk odhalí, na jakých principech hra funguje, po chvíli ztrácí na atraktivitě. Pokud hráč samozřejmě nemá nutkání se dostat co nejdál a prostě za každou cenu nasbírat co nejvíce hvězdiček. V tom případě však podle mě již záměr hry ustupuje do pozadí a stává se z ní znovu jen klasická střílečka.


The Best Amendment
Designer: Paolo Pedercini
Rok vydání: 2013
Země původu: Itálie
Platformy: online, Windows, Mac OS


Žádné komentáře:

Okomentovat